
Z punktu A do punktu B. Czym jest logistyka
Transport i logistykaMówiąc najprościej, logistyka jest procesem planowania oszczędnego transportu towarów. W praktyce określenie to obejmuje szereg czynności, które odnoszą się do wszystkich etapów podróży danego obiektu, od planowania właściwego momentu wysyłki, wyboru trasy i środka transportu, po dokonanie przewozu, włącznie z kontrolą efektywności tych działań.
Świadczenie usług z zakresu logistyki wymaga doskonałej organizacji – wyjaśnia nasz rozmówca z Centrum Logistycznego DMT. Cecha ta jest wymuszona koniecznością zsynchronizowania działań w taki sposób, by dostarczenie właściwego towaru z punktu wyjściowego A do właściwego klienta w punkcie docelowym B, odbyło się we właściwym czasie, z zachowaniem jego właściwej ilości i stanu i możliwie najniższej ceny za usługę.
Dystrybucja w logistyce
Wśród podstawowych zasad logistyki znajduje się obowiązek dostarczenia właściwego towaru do właściwego odbiorcy, w momencie, kiedy dany towar jest potrzebny. Przepływem produktów z magazynów producenckich do końcowych odbiorców zajmuje się właśnie dział logistyki nazywany dystrybucją. Kluczowym elementem dystrybucji jest takie jej planowanie, które pozwoli na maksymalne ograniczenie kosztów składowania.
Magazynowanie w logistyce
Ważnym ogniwem w każdym łańcuchu dostaw jest magazynowanie towarów w hurtowych ilościach. Magazyn powinien zapewniać nie tylko niezbędną przestrzeń, ale też właściwe warunki zapewniające bezpieczeństwo towaru. Ważna jest także lokalizacja magazynu, która powinna ułatwiać dalszą dystrybucję. W miejscu składowania towarów powinno się dbać również o możliwość łatwego przepakowywania produktów na potrzeby dostawy do ostatecznych odbiorców.
Transport w logistyce
Choć tę czynność wymieniamy na końcu i jest ostatnim etapem procesu logistyki, transport stanowi najbardziej oczywisty element procesów i polega na dostarczeniu towarów do ostatecznego odbiorcy, czyli klienta – mówi ekspert z Centrum Logistycznego DMT. Podczas wyboru środków transportu musimy kierować się nie tylko ceną, ale ceną w stosunku do jakości usługi, mierzonej w bezpieczeństwie i szybkości dostawy.
Współcześni przedsiębiorcy nie są skazani na żmudne, samodzielne planowanie logistyki i zamawianie wykonania poszczególnych usług przez różnych podwykonawców. Tym trudnym skądinąd zadaniem zajmują się się wysoko wyspecjalizowani specjaliści, którzy oferują kompleksowe usługi w ramach oferty profesjonalnych przedsiębiorstw.