
Jak wygląda proces smarowania szyn kolejowych?
PrzemysłUkłady centralnego smarowania zapobiegają powstawaniu zatarciom, a także usprawniają pracę różnych konstrukcji. Z ich pomocą można przeciwdziałać awariom. Pozwalają również na zaoszczędzenie nawet 50% smaru. Inaczej niż zwykłe maszyny smarowaniu poddaje się szyny kolejowe. Stosuje się do tego tzw. smarownice torowe. Co to za urządzenie, jak funkcjonuje i co najważniejsze: jak przebiega proces smarowania szyn kolejowych z jej użyciem?
Z czego składa się smarownica?
Smarownice montuje się w przestrzeni międzytorowej najczęściej przed ostrymi zakrętami. Posiadają one zbiornik ze smarem, który znajduje się w szafce z aparaturą sterowniczą. Odprowadza się go wężykiem bezpośrednio do smarownicy i podaje przez dysze do główek szyn.
– Najczęściej taki sprzęt ma budowę modułową. Jedna listwa wystarcza, aby nasmarować tor mający długość ok. 4 km. Do jednej stacji można podłączyć nawet 12 listew, które będą wówczas działały niezależnie od siebie – tłumaczy przedstawiciel firmy Układy Centralnego Smarowania Sp. z o.o.
Nowoczesne smarownice posiadają zaawansowany system sterowania, który używa połączenia sieciowego. Kiedy poziom smaru spada, operator dostaje najczęściej powiadomienie na telefon komórkowy. Istnieje możliwość przystosowania systemu do korzystania z energii słonecznej.
Jak smaruje się szyny kolejowe?
Smarownice są urządzeniami, które smarują koła jezdne i tory w czasie przejazdu pociągu. Proces rozpoczyna się w momencie, w którym czujniki systemu zarejestrują wibracje jadącego pociągu lub tramwaju. To wtedy wówczas podawany jest przez dysze w okolice główek szyn. W tym miejscu smar jest najbardziej potrzebny, ponieważ minimalizowane jest tarcie kół o szyny. Smarowanie odbywa się w temperaturze od -25oC do 45oC.
Przed instalacją odpowiedniego systemu smarowania koniecznie trzeba przeprowadzić badania, które określą potrzeby konserwowania danego odcinka. Specjaliści wywnioskują, czego należy użyć do smarowania i jak powinien wyglądać jego przebieg.
Smarownica wpływa na wolniejsze zużywanie się szyn i obrzeży kół. Dodatkowo obniża hałas wydawany przez pojazd w trakcie jazdy. Smarownice są przydatne również w miastach w przypadku szyn tramwajowych. Taki sprzęt powinien być przede wszystkim zdolny do pracy w ciężkich warunkach. Aby nie popełnić błędu przy jego wyborze, warto skontaktować się ze specjalistą.