Artykuł sponsorowany Dlaczego przedszkola montessori wspierają rozwój dziecka?

Dlaczego przedszkola montessori wspierają rozwój dziecka?

Rozpoczęcie przez dziecko etapu edukacji przedszkolnej, to zarówno dla niego, jak i dla rodziców bardzo duża zmiana w dotychczasowym życiu. Rozwojowo okres po 2 roku życia charakteryzuje się rosnącym zainteresowaniem dziecka otoczeniem wychodzącym poza obszar domu. Interesuje go przyroda, zjawiska jakie może obserwować, rośnie zainteresowanie kontaktami z innymi dziećmi. Także świadomość własnego ciała i rosnących umiejętności z zakresu motoryki dużej i małej, powoduje, że maluch podejmuje coraz więcej prób samodzielnego poradzenia sobie z różnymi sprawami. Tutaj pojawiamy się my – dorośli. Z jednej strony większość z nas uważa, że pójście do przedszkola jest naturalnym etapem życia, z drugiej zaś jest to dla nas duże wyzwanie, ponieważ wiąże się ze świadomością usamodzielniania się dziecka, utraty pełnej kontroli nad czasem i tym co dziecko robi w przedszkolu. Musimy zaufać nowym osobom – nauczycielom, by uwierzyć, że dziecko staje się samodzielne, czyli oddać jemu nieco pola w myśl zasady „pomóż mi zrobić to samemu”.

Stąd wybór przedszkola jest niezwykle ważną sprawą. Musi być świadomy, a lokalizacja nie powinna być jedynym warunkiem wyboru. Ważne jest, aby rodzic wcześniej zapoznał się z miejscem, z którym chce związać swoją rodzinę na najbliższe 3-4 lata. Poznał program i wizję edukacyjną, czyli wartości i zasady jakim kieruje się kierownictwo i nauczyciele w przedszkolu.

Pedagogika Montessori oparta o biologiczne i psychologiczne aspekty rozwoju dziecka, w sposób indywidualny i podążający za potrzebami dziecka jest realizowana w placówkach Montessori. Począwszy od przygotowanego otoczenia, czyli miejsca, które jest tak zorganizowane, aby dziecko mogło sięgać po materiał, aktywności, które go interesują, lub są związane z jego etapem rozwoju. Organizację dnia, która pozwala na swobodną poranną pracę własną, czyli czas kiedy dziecko może samodzielnie wybierać z czym chce pracować, jak długo, gdzie. Nauczyciel na podstawie obserwacji i znajomości dziecka prowadzi go jego własną ścieżką edukacyjną dopasowaną do etapu rozwoju, wspiera w obszarach, w których dziecko potrzebuje, a rozwija w tych, które są mocnymi stronami dziecka. Niezwykle ważny jest także rozwój emocjonalny, poczucie sprawstwa, szacunku do innych dzieci, dorosłych i pracy. To wszystko ma tworzyć samodzielnego, świadomego siebie i otoczenia młodego człowieka. Dopasowanie programu do dziecka, a nie dziecka do programu, jak się dzieje w placówkach konwencjonalnych jest dużo efektywniejsze i bliższe dziecku.

Także obecność rodzica w placówkach Montessori jest inaczej definiowana. Jest on częścią społeczności: ważne jest, aby miał wiedzę i świadomość jak i dlaczego pracujemy tak, a nie inaczej w przedszkolu – temu służą liczne warsztaty dla rodziców. Ważna jest integracja, stąd organizujemy spotkania jesienią, kiedy dołączają nowe rodziny i wiosną na koniec roku. Sukces rodzi się wtedy kiedy jest zaufanie, wiedza i poczucie wspólnoty.

zdjęcie_Szwedzka

Opracowanie:

Marta Derkowska Klub Dla Dzieci Montessori

Kraków , Szwedzka 68 lok. 1

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter