Jak działają pompy wtryskowe?
MotoryzacjaTankując paliwo do samochodu, nie zastanawiamy się jak działa cały mechanizm, dzięki któremu możemy poruszać się po drodze. Wiemy, że musimy brać pod uwagę rodzaj posiadanego silnika, aby nie nalać nieodpowiedniego paliwa, ale czy wiemy, jak jest ono rozprowadzane? Pompy wtryskowe to najpopularniejszy sposób hydraulicznego wtrysku paliwa, który został dopracowany i wciąż jest rozwijany przez koncerny jak na przykład Bosch.
Pompy wtryskowe cenione są przede wszystkim za swoją trwałość, chociaż jak każdy mechanizm z czasem też ulegają awariom. Stosowane są przede wszystkim w starszych silnikach typu diesel. W sytuacji, gdy zauważymy, że samochód ma problem z rozruchem, a silnik nie ma już takiej mocy jak kiedyś, należy udać się do warsztatu specjalizującego się w tego typu silnikach jak na przykład Bosch-Diesel Serwis. Będziemy mieli pewność, że autem zajmą się specjaliści z odpowiednią wiedzą, którzy szybko zlokalizują problem i znajdą jego rozwiązanie.
Pompy wtryskowe- dlaczego są tak istotne w silnikach diesla?
Głównym zadaniem pompy wtryskowej w pojeździe jest tłoczenie paliwa do silnika. Składa się ona z sekcji, które przyporządkowane są poszczególnym cylindrom i które połączone są ze sobą, oraz decydują o ilości podawanego paliwa. Ma to wpływ na to jaką moc osiągnie nasz silnik. Jej głównymi elementami są: cylinder pompy, tłoczki, przewód doprowadzający paliwo, zawór kontrolujący jego dopływ, wtryskiwacze i przewody do nich prowadzące, listwa łącząca tłoczki i korektor. Tłoczek dzięki charakterystycznemu ruchowi posuwistemu podaje porcję paliwa. Pompy doceniane są za prosty mechanizm i brak skomplikowanej elektroniki, co gwarantowało niezawodność i spokojną pracę silnika przez tysiące kilometrów. W związku z problemami związanymi z emisją spalin pompa wtryskowa przeszła renowację i powstał bardziej ekologiczny Common Rail. Jednak zanim on przejął funkcję pomp, w samochodach stosowano ich dwa rodzaje: rzędowe i rozdzielaczowe. Pompy rzędowe są starsze i ich największymi zaletami była przede wszystkim wytrzymałość oraz to, że gdy już coś się z nimi działo, bardzo łatwo było je naprawić. Nowocześniejsza wersja pompy rozdzielaczowej wymagała regulacji, a gdy w pracy pompy zaczęto wykorzystywać elektroniczne układy EDC stała się ona jeszcze bardziej wielofunkcyjna.
Jakie awarie pomp wtryskowych zdarzają się najczęściej?
Ponieważ układ z pompą wtryskową uchodzi za jeden z trwalszych układów, do dziś jeździ z nim wiele samochodów. Z czasem mogą one wymagać regeneracji lub naprawy. Na szczęście miejsca jak profesjonalny warsztat Bosch-Diesel Serwis wciąż specjalizują się w naprawach takich elementów. A jakie awarie powinny podpowiedzieć nam, że to właśnie z pompą jest problem? Przede wszystkim problem z uruchomieniem samochodu. Jeśli zabrakło oleju lub w pompie znalazły się zanieczyszczenia, możemy mieć problem z odpaleniem auta. W sytuacji, gdy zużył się jakiś tłoczek lub cylinder, możemy mieć problem z rozruchem zimnego, lub ciepłego silnika. Z czasem możemy też zaobserwować utratę mocy silnika i, mimo że będziemy dodawać gazu, samochód nie będzie chciał jechać szybciej. Z pewnością powinniśmy zwrócić uwagę na głośniejszą pracę silnika i pojawienie się czarnego dymu z rury wydechowej. Przyczynami awarii są zużyte elementy pomp, ale również używanie złego oleju napędowego lub brak jego wymiany.