Artykuł sponsorowany Jaka gaśnica powinna znaleźć się w biurze?

Jaka gaśnica powinna znaleźć się w biurze?

W zakresie obowiązków specjalisty do spraw ochrony przeciwpożarowej należy zabezpieczenie budynku w odpowiedni sprzęt gaśniczy oraz niezbędne instalacje. W obiektach biurowych nie może zabraknąć gaśnic proszkowych lub pianowych. Pierwsze cechują się większą uniwersalnością i możliwością zastosowania do urządzeń elektrycznych. Nie wolno zapomnieć o odpowiedniej ilości sprzętu oraz jego rozmieszczeniu.

Organizacja zabezpieczeń przeciwpożarowych

Obowiązkiem każdego pracodawcy lub zarządcy danego budynku jest zapewnienie bezpieczeństwa osobom podczas użytkowania obiektu. W tym zakresie mieści się również ochrona przeciwpożarowa, na którą składa się zarówno odpowiedni system instalacyjny, jak i przenośny sprzęt gaśniczy dostępny na przykład w sklepie Sprzęt Poż, do którego zalicza się między innymi gaśnice. Wyposażenie w takie środki leży w kompetencji specjalistów do spraw ochrony przeciwpożarowej. Wszystkie wymogi określa szczegółowo Rozporządzenie w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Choć biuro jest stosunkowo bezpiecznym miejscem pracy, to jednak istnieje kilka źródeł mogących powodować zagrożenie pożarowe. To między innymi urządzenia elektroniczne — komputery, drukarki, faksy, telefony. Ogień może zostać także zaprószony z powodu zwarcia instalacji elektrycznej, a nawet przypadkowo przez samego pracownika korzystającego z firmowej kuchni.

Rodzaje gaśnic w biurze

Typ sprzętu gaśniczego należy naturalnie dopasować do rodzaju zagrożenia, jakie może wystąpić. W związku z tymi wskazanym w poprzednim akapicie najlepiej zaopatrzyć biuro w gaśnice proszkowe bądź pianowe. Pierwsze można wykorzystać do gaszenia pożarów zaliczanych do grupy A, B oraz C, czyli ciał stałych, cieczy i substancji topniejących pod wpływem ciepła, a także gazów. Ponadto nadają się do użycia w razie pojawienia się ognia w obrębie urządzeń pod napięciem do 1000 V. Ich zawartość stanowi specjalny proszek, wyrzucany przez dyszę po naciśnięciu dźwigni pod wpływem sprzężonego azotu lub dwutlenku węgla. Umożliwia on odcięcie dopływu tlenu, a wspomniane gazy tłumią płomienie.

Drugi typ wykorzystywany w przestrzeni biurowej to gaśnice pianowe, przydatne do pożarów z grupy A, B oraz F (tłuszcze i oleje w urządzeniach kuchennych). Nie powinno się ich natomiast stosować do gaszenia urządzeń elektrycznych, chyba że jest to sprzęt na pianę mechaniczną. Działanie takiego rodzaju gaśnicy wykorzystuje mechaniczne połączenie środka pianotwórczego z powietrzem. W chemicznych zaś katalizatorem jest zachodząca reakcja chemiczna. W każdym z tych przypadków wytwarza się piana, tworząca warstwę izolacyjną na palącym się obiekcie, odcinając tym samym możliwość dostania się tlenu.

Ilość i rozmieszczenie gaśnic w obiekcie

Liczba sprzętu przeciwpożarowego także została określona we wspomnianym już wcześniej rozporządzeniu. Zgodnie z nim 2 kg proszku gaśniczego musi przypadać na 100 m2 budynku, jeśli dana strefa nie posiada stałych urządzeń gaśniczych, została zakwalifikowana do grupy zagrożenia ludzi ZL I, ZL II, ZL III bądź ZL V, zawiera pomieszczenia zagrożone wybuchem lub jest magazynem bądź miejscem produkcji o obciążeniu ogniowym przekraczającym 500 MJ na metr kwadratowy. W pozostałych sytuacjach gaśnice muszą być rozmieszczone zgodnie z zasadą jedna na 300 m2, o ile nie jest to obszar mieszkalny albo sklasyfikowany jako ZL IV. Należy pamiętać, aby sprzęt gaśniczy znajdował się w miejscach z łatwym dostępem, aby w razie zagrożenia móc go szybko wziąć i przenieść. Gaśnice pod żadnym pozorem nie mogą być chowane w schowkach lub zamykanych szafach.

Podziel się

Szukamy klientów

Podpowiadamy jak zdobyć klientów. Sprawdź!

Reklamuj się u nas

Newsletter